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Overview 소개
Ayaneo has released a feature that limits device charging, but it’s not the same as what we know.
아야네오에서 충전 제한 기능 발표를 대대적으로 했었습니다만, 일반적인 충전 제한 기능과는 조금 다릅니다.
- Charge limiting function not work when power off.
- Charge limiting function not work when Ayaspace2 quit
- PD Charge not work well with USB HUB PD charge
- 기기가 꺼져 있을 때, 충전 제한 기능 작동 불가
- Ayaspace2 프로그램이 꺼져 있으면, 충전 제한이 안됨
- USB 허브를 통한 PD 충전이 제대로 작동 안함
Suspicion 의문점
- Ayaneo only provide EC, Ayaspace2 updates
- There is no BIOS update
- Most laptops with charging limit functions can set/check the charging limit in the BIOS, but Ayaneo products cannot do this at all
- EC 와 Ayaspace2 업데이트만 존재
- BIOS 업데이트는 없음
- BIOS에서는 어떠한 관련 기능이나 설정이 없음
Charing Process 충전 과정
- USB Cable Connect
- PD Controller: Power Negotiation
- EC Firmware: Processing and Interrupt
- BIOS: Initialization and Power Policy
- Windows: Power Policy
- PD Power: Supply and Charging
- Cache: Save negotiation results
- USB 케이블 연결
- PD 컨트롤러가 전력 협상
- EC펌웨어
- BIOS 초기화 및 전원 정책
- 윈도우 전원 관리 정책
- PD 전원 공급 및 전력 협상 내용 저장(cache)
* This is a rough and the order, content may be different. * 대략의 내용이고, 순서와 내용이 틀릴 수 있습니다
Conclusion 결론
They used a trick to add new controllable code between the EC firmware codes from Ayaspace. At best, it adds functionality. At worst, it creates a backdoor. In this way, the functions of the EC firmware can be controlled from the Ayaspace program.
아야네오사에서는 EC 펌웨어에 외부에서 제어 가능한 코드를 추가하는 방법을 사용했습니다. 이는 심각한 보안 취약점과 하드웨어 손상을 불러 올수 있는 상황이 생길 수 있습니다. 타 노트북 제조사들이 BIOS 를 통해 제어하는 이유가 있는 것입니다. 이 때문에 일부 PD충전 기능에 버그가 생기기도 했습니다. 평소의 행실로 볼때 코드에 어떠한 안전장치도 해두지 않았을 것 같습니다.
I guess I know why Ayaneo did this 아야네오사에서 이렇게 진행한 이유가 추측이 가능해 보입니다
- Lack of Ayaneo's development capability
- Cost reduction in BIOS development/build
- Need for advertising points against Asus's Ally/Ally X
- 자체 개발 능력 부족
- BIOS 개발/빌드 비용 절감
- Asus 의 Ally/Ally X 에 대항하여 광고할 장점이 필요
Sep 4 I raised an issue about this and requested a fix, but they didn't respond and just closed the email inquiry ticket quickly. This is Ayaneo. 이에 대해 아야네오측이 여러번 이메일을 보냈지만, 바로 제 문의 티켓을 닫아버렸습니다. 네 이게 일반적인 중국 메이커의 사후 처리 입니다.
Reference 참조
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